HORECA konferencia a Jesenné stretnutie hotelierov 2022
- Kategória: Konferencie
Vynovený koncept konferencie zaujal a prilákal viac ako 300 účastníkov.
S pozitívnym headlinom Horeca Future-Proof odštartovala konferencia v priestoroch Grand Hotela Bellevue vo Vysokých Tatrách Valným zhromaždením AHRS, na ktorom sa živo diskutovalo o všetkom, čo aktuálne ťaží hotely a gastroprevádzky. Neúnosné ceny energií prinútili hľadať manažérov rôzne riešenia a hneď v prvý deň sa o ne radi podelili.
Energetická kríza i DPH
Energie, ich zastropovanie, niekoľkokrát sľubované zníženie DPH pre gastro, boli témami úvodu konferencie. Vo vynovenom koncepte, kde sa zaujímavé prezentácie v hlavnej sále striedali s moderovanými diskusiami dodávateľov v priestore pre vystavovateľov a paralelným workshopom. Účastníci ocenili nielen informácie, ale aj formu stretnutia. Zásadným bolo ubezpečenie rezortného ministra dopravy Andreja Doležala o tom, že prevádzky horeca segmentu môžu počítať v tejto komplikovanej situácii s pomocou vlády. Martin Ondko v zastúpení Združenia dodávateľov energií prezentoval aktuálny vývoj na trhu a odporúčal možnosti, ako čo najefektívnejšie zabezpečiť dodávky energií pre HORECA podniky. Potrebu investovania do alternatívnych zdrojov vykurovania a ohrevu vnímajú hotelieri aj majitelia gastro prevádzok. Michal Fiala priblížil plány implementačnej agentúry SIEA na zverejňovanie výziev a spolufinancovanie zo zdrojov EÚ v tejto oblasti, čím určite potešil mnohé prevádzky, ktoré zvažujú práve tieto investície. O digitalizácii, ktorá motivuje k spotrebe a rastu tržieb hovoril Juraj Králik z AMOBE, generálneho partnera konferencie. Tú cielenú digitalizáciu najmä pre a gastro prevádzky predstavil Viktor Tecl z agentúry Qerko.
Dovolenkové plány a stratégie, ako ich uchopiť
Pozvaní hostia a spíkri prezentovali aktuálne zozbierané a vyhodnotené údaje v gastro zariadeniach o vývoji tržieb a zmenách, ktoré sa udiali počas pandémie a v roku 2022. Účastníci sa dozvedeli aktuálne čerstvé informácie o dovolenkových plánoch Slovákov a Čechov počas zimnej sezóny. Záver utorňajšieho odborného programu patril prezentácii výskumu Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici v oblasti online reputačného manažmentu v prostredí slovenských hotelierov. Výstupy ukázali doslova pohľad do duše slovenských hodnotiteľov hotelových a reštauračných služieb. Príklady kreatívnej práce z workshopu prezentovala Alexandra Guttmann a konkrétne výstupy aj jednotliví účastníci workshopu.
Aj dodávatelia sa zapojili do tohto procesu, keď v troch častiach moderovanej diskusie počas pracovnej časti v utorok hovorili o tom, ako vedia inovácie pomôcť v čase krízy, vyjadrovali sa k zmenám nákupného správania a k tiež k cenotvorbe a cenovým stratégiám.
Všetci sú hoteliermi roka
Viacerí účastníci ocenili, že konferencia ich doslova nabudila a inšpirovala spoločnými diskusiami a hľadaním riešení. A to ich ešte čakalo prekvapenie večera, ktoré malo otvoriť spoločenský večer: Všetci sa stali hoteliermi roka a dostali o tom aj certifikáty. Už dva roky AHRS neudelilo tento titul Hotelier roka. Pandémia totiž škrtla možnosť porovnať údaje, nastaviť pravidlá a možno aj chuť zaoberať sa v tomto segmente niečím iným, než prežitím.
Prezident Marek Harbuľák k „prekvapeniu“ povedal: „Neviem si predstaviť náročnejšiu skúšku prežitia ako je globálna pandémia koronavírusu, vojna v bezprostrednej blízkosti našich hraníc a následne aj inflačná a energetická kríza, ktoré v modernej histórii nemajú obdoby. Fakt, že tu dnes nielen že stojíte, no i naďalej, napriek všetkému, denne nachádzate chuť ísť ďalej a aj spôsoby ako napredovať, zdokonaľovať sa, spolupracovať a navyše ešte aj pomáhať, je skutočný dôkaz toho, že hotelierom roka, je každý jeden z vás. A za to vám ďakujeme.“
Prepájanie záujmov
Na každej konferencii AHRS sa otvárajú nové témy i spolupráce. Aktívna diskusia s ministrom Andrejom Doležalom i generálnym riaditeľom Slovakia Travel Václavom Mikom bola súčasťou druhého dňa konferencie. Najnovšie informácie o aktivitách novej národnej agentúry doplnila aj prezentácia Slovakia Travel. Tretí deň patril ďalšiemu prepojeniu subjektov cestovného ruchu u nás, keď svoju prácu uviedli a diskutovali o nej zástupcovia krajských a okresných organizácií – KOCR a OOCR. Košická organizácia bude tá, ktorá pomôže s organizáciou ďalšej konferencie AHRS, po dlhom čase na východe. Detailnejšie sa o cenových stratégiách hovorilo v záverečnej pracovnej diskusii s Alešom Vaculíkom z Coca-cola a hotelierom Rudolfom Križanom.